Komunita interných trénerov sa rozrastá
Pred pár rokmi sme si uvedomili jednu zásadnú vec – vo firme máme mnohých odborníkov na rôzne technológie, procesy, či zručnosti. Prečo ich neosloviť s tým, či nechcú svoje “know-how” podávať ďalej svojim kolegom? A tak, v T-Systems Slovakia (TSSK), vznikla unikátna komunita ľudí – interných trénerov. Máme ich spolu dvestotridsať.
Tréningy, o ktoré je najväčší záujem
Kto každý sa môže stat trénerom v T-Systems Slovakia? V podstate každý zamestnanec môže aplikovať na pozíciu trénera. Ide o to, aby mal ostatným čo ponúknuť. V súčasnosti je aktívnych 179 tréningov.
Spomedzi TOP najaktívnejších môžeme vybrať:
základy SAP NW – SAPTEC,
školenie o firemnej kultúre,
HA200 SAP HANA,
základy Linux pre SAP,
migrácia HA250 do SAP HANA použitím DMO,
Bootcamp,
Kepner Tregoe,
či základy Linuxu GL120.
Aj tréner si to musí "odtrénovať"
Je samozrejmé, že nie každý odborník je pripravený vojsť do prezentačnej miestnosti plnej ľudí. Najprv musí aj samotný tréner prejsť určitým tréningovým procesom. Povinne sa musí zúčastniť školenia s názvom “Train the trainer”, kde sa zlepšia a otestujú jeho prezentačné a komunikačné zručnosti. Zároveň dostáva certifikát o tom, že je schopný samostatne školiť ľudí. Pre zaujímavosť, od januára do júna 2018 sa zorganizovalo 260 interných tréningov, v ktorých sa vyškolilo 2362 zamestnancov. Každý zamestnanec si môže pozrieť zoznam všetkých ponúkaných školení a ak mu to tím líder schváli, požiada o konkrétne školenie, ktoré potrebuje ku svojej práci, alebo svojmu ďalšiemu profesionálnemu rastu.
Každý tréning sa hodnotí. Zakaždým sa zozbierajú formuláre o spätnej väzbe. Jednou z najväčších výhod ponúkaných školení je to, že tréner pozná reálne procesy, s ktorými sa zamestnanec môže stretnúť vo firme, takže vie prezentovať aj vylepšenia, alebo overené postupy na živých projektoch. Všeobecne sa dá povedať, že interní tréneri sú naozaj “machri” vo svojom obore, vo firme sú veľmi cenení a k ich práci sa pristupuje s rešpektom. Koniec koncov ich môžete v priestoroch firmy aj odlíšiť od ostatných. Zvyknú na krku nosiť šnúrky na identifikačné karty s označením “Internal trainer”. Aby sa aj interní tréneri neustále vzdelávali a zlepšovali, vymyslela sa platforma pravidelného fóra, kde sa spolu všetci stretávajú, vymieňajú si poznatky a skúsenosti a diskutujú o rôznych témach. Vždy sa nájde niekto, kto predstaví nový prezentačný nástroj, alebo nové metódy. Na poslednom fóre sa napríklad prezentovala sociálna sieť, cez ktorú sa vedia ľudia prihlasovať na virtuálne tréningy v celom T-Systems International.
Za vybudovaním trénerskej komunity je "kopec" práce
Za svoj úspech vďačí komunita trénerov hlavne oddeleniu HR Development z TSSK pod vedením Martiny Schusterovej. Oni sa starajú o to, aby boli všetky školenia funkčne zaradené do prihlasovacieho lokálneho systému. Taktiež zabezpečujú tréningové miestnosti, potrebné nástroje pre trénerov, vyhľadávajú budúcich skvelých školiteľov v radoch zamestnancov a starajú sa o ich ďalší vývin. No a čo je hlavným lákadlom pre bežného človeka, aby sa stal trénerom v TSSK? Zrejme je to u každého dosť individuálne, ale z toho, čo jednotliví tréneri zdieľajú na spoločných stretnutiach sa dá vyrozumieť, že ich láka stretávanie s novými ľuďmi, zmena v stereotypnom pracovnom režime, pocit, že niekoho naučia niečo nové a v neposlednom rade kopec zábavy, ktorú spoločne na tréningoch zažívajú. No a samozrejme pocit, keď vám niekto nadšene zavolá s tým, že mu funguje v praxi to, čo ste ho naučili pred pár dňami.
