Sú dobrými IT-čkármi len absolventi univerzít?

<Zadajte anotáciu>

Nedávno sa ma niekto spýtal, čo si myslím o prieskumoch, ktoré absolventom univerzitných IT odborov prisudzujú najvyššie príjmy v začiatkoch kariéry. Nuž, ďalší zažitý predsudok. Poplietli sme si následok s príčinou a ešte to celé aj zovšeobecnili.

Vytvorili sme ilúziu, v ktorej sú absolventi top fakúlt ideálnymi IT-čkármi a preto je ich „cena“ vysoká.

To, že v začiatkoch išlo mnoho IT firiem na Slovensku práve po vysokoškolákoch treba vnímať v kontexte nášho trhu práce. Potrebovali pre svoj biznis univerzitné tituly? Alebo to bolo preto, že vysokoškolsky vzdelaných, často aj bez práce, bol dostatok?

IT nie je monolitický odbor. Netýka sa len univerzít, patrí do všetkých úrovní školstva. Má to však háčik. Ak to myslíme s IT vzdelaním vážne, nemali by sme tú istú vec učiť dva či trikrát. Aký zmysel má učiť základy operačných systémov alebo databáz stredoškoláka a to isté opakovať aj na bakalárskom a dokonca s minimálnymi obmenami aj na inžinierskom či magisterskom stupni.

Ak tu chceme mať moderné IT vzdelávanie, zadefinujme si, z akých úrovní, znalostí a zručností IT pozostáva. Z histórie poznáme osvedčený model učňa, tovariša a majstra. Napr. v murárčine učeň vykonáva rutinné úlohy. Prípravu malty, stavbu rovného múru. Tovariš už rutinu zvláda, preto rieši konštrukciu dverí či výmurovku menšej stavby. A od majstra očakávame, že navrhne a zrealizuje najzložitejšie prvky - rôzne plastiky, či kupoly.

Základná úroveň v IT pozostáva z testovania už pripraveného softvéru a zo základnej správy štandardných technológií ako napr. Windows či Linux. O stupienok vyššie „tovariši“ spravujú a riadia rozsiahle IT riešenia, zložené z viacerých technológií. Starajú sa o vývoj a zmenu bežne používaných softvérov a aplikácií, plánujú úlohy pre tím programátorov, administrátorov či testerov. A najvyšší zo stupňov, čiže „majstri“ IT fachu? Pre nich sú výzvy ako analýza a optimalizácia komplexných systémov, návrh nových riešení pre nejasne definované problémy či riadenie rozsiahlych projektov.

Potrebujeme na každom stupni výlučne absolventa univerzity? Nie. Potrebujeme absolventa fakulty informatiky, aby sme mohli fungovať na zmienených troch úrovniach? Nie. Každej úrovni zodpovedá iná úroveň prípravy a vzdelania. Inak je pracovník nedostatočne pripravený alebo prekvalifikovaný, čo vedie často k zbytočnej frustrácii a stresu.

Dajme rutinnejšie IT zručnosti do stredoškolských osnov. Učme stredoškolákov základy sietí, operačných systémov, testovanie, prípadne programovanie a skriptovanie. Dobrý maturant odbornej školy takéto činnosti hravo zvládne a môže rásť ďalej.

Oživme nadstavbové štúdiá, špecializácie na vyšších odborných školách či bakalárske vzdelanie orientované na prax. Potrebujeme viac koncepčného myslenia, analytiky či sociálnych zručností? Pridajme ich! Na univerzitách či vysokých školách. Len neučme všade to isté.

Sú stredoškoláci s IT kvalifikáciou odsúdení na rutinné práce učňa? Zďaleka nie. Pomôžem si príkladmi a číslami z našej spoločnosti. V T-Systems Slovakia sú na top 25 % pracovných pozícií rôzni IT architekti, konzultanti či manažéri zákazníckeho reťazca. Z nich je asi 140 zameraných na riadenie IT infraštruktúry. Za takmer 10 rokov existencie našej firmy sa do tejto elitnej skupiny vypracovala až štvrtina stredoškolákov. Podobne medzi 330 top ľuďmi pre riadenie služieb je pätina bez formálneho univerzitného titulu. A ako je to s vývojármi? Medzi top 200 je iba desatina bez univerzitného diplomu a to preto, že potreba koncepčných znalostí a vývojarských metodík je tu vyššia než v prípade riadenia IT infraštruktúry.

Ak chceme na Slovensku naplno využiť potenciál mladých mozgov, dávajme každej úrovni štúdia adekvátnu náročnosť. IT nie je oblasť, v ktorej najlepšie zafunguje univerzálny vysoškolák. Pripravujme maturantov, bakalárov a inžinierov podľa toho, na aký džob ich potrebujeme.

Martin Džbor Local Strategy Development T-Systems Slovakia