Od roku 2013 máme v Košiciach aj tím, ktorý sa stará o prostredie a monitoring pre SAP Hana in-memory databázy. Prezradili nám svoje skúsenosti, dosiahnuté vedomosti, ako aj výzvy, ktorým čelili pri
práci s touto inovatívnou technológiou.
Čo je SAP HANA
Relačná databáza, bežiaca kompletne “in-memory“ SAP Hana je novinkou vo svete databáz. Na rozdiel od ostatných databáz, využívajúcich operačnú pamäť má efektívny prístup k dátam cez rôzne druhy
vyrovnávacích pamätí a dáta majú uložené primárne na diskoch, je u Hany primárnym úložiskom dát operačná pamäť. Aj Hana ukladá dáta na disky, keďže operačná pamäť v sebe neudrží dáta bez
dodávky elektrickej energie. Disky, ale slúžia len ako sekundárne úložisko. Hana, okrem in-memory technológie využíva aj špecifický spôsob ukladania dát tzv. column store. Tento alternatívny spôsob
ukladania dát prináša Hane aj ďalšiu výhodu v podobe veľmi efektívnej kompresie údajov, keďže údaje v obsiahnuté v jednom stĺpci sú si podobné a takto sú aj uložené vedľa seba.
Kompresia je aplikovaná už v základnom nastavení a umožňuje efektívne využívať stále pomerne drahú operačnú pamäť, ako úložisko údajov. Pomocou nej, je možné znížiť množstvo priestoru,
potrebného na uloženie údajov v Hana databáze až o 80% v porovnaní s miestom potrebným pre uloženie dát bez kompresie. Hana je vynikajúca aj ako databáza pre Business Warehouse
systémy, a iné použitia pri ktorých sa v databáze nevykonáva veľa tranzakcií, ale o to viac sa z nej vyčítava.
SAP HANA má aj rezervy
Čo Hane nejde úplne najlepšie je tzv. full scan, keď je nutné prečítať kompletne celé riadky z DB, čo obzvlášť platí pre tabuľky uložené po stĺpcoch. Tieto systémy sú zaujímavé aj tým, ako
sú dodávané výrobcom. Zatiaľ čo sme bežne zvyknutí, že máme nejakú infraštruktúru na ktorú inštalujeme aplikačný software, Hana prichádza od výrobcu ako hotový “spotrebič” (appliance) pripravený na
integráciu do zákazníckeho prostredia. Súčasťou kontraktu býva aj podpora od výrobcu, ktorý sa stará o hardware a v prípade potreby zabezpečí jeho výmenu, priamo v datacentre, kde
je Hana umiestnená S Hanou pracujeme približne od začiatku roku 2013. V tomto roku sme začali s preberaním prvých úloh a vedomostí od kolegov z Magdeburgu vedených Larsom
Micheelom ( Head of Solution Delivery). V jeho tíme pracuje aktuálny SPOC, ktorý je zodpovedný za fungovanie všetkých Hana systémov v rámci medzinárodného SOLDEL tímu, Stefan Beer.
Čo všetko sa nám už so SAP HANOU podarilo
Od kedy pracujeme so SAP Hanou mali sme možnosť naučiť sa mnoho zaujímavých a nových vecí. Každá Hana predstavuje maličké datacentrum a v našej zodpovednosti sú všetky jeho komponenty okrem
samotného DB softwaru. Keďže spočiatku sme v našom tíme nemali absolútne žiadne znalosti o správe hardwaru, prišli nám vhod skúsenosti kolegov Juraja Petrvalského a neskôr aj Petra Jochmanna a Petra
Masleja, ktorí k nám prestúpili z OS tímov a zároveň so sebou priniesli cenné vedomosti, s ktorými sa s nami ochotne delia. Od samotného začiatku práce so SAP HANOU neprestajne vylepšujeme
a zefektívňujeme naše postupy vytváraním rôznych nástrojom, ako je napríklad aj automatický inštalátor monitorovacieho agenta vytvorený Jurajom Petrvalským. Týmto nástrojom je kompletne
automatizovaný proces spojený s inštaláciou agenta a namiesto 30 minút pri ňom strávi administrátor čas kratší ako 5 minút. Za zmienku tiež stojí sada nástrojov pre pripojenie a masové
vykonávanie zmien na hana serveroch, ktoré sa nedávno použili aj pri odstraňovaní závažnej bezpečnostnej zraniteľnosti Linux serverov. Pomocou týchto nástrojov bolo možné aktualizovať potrebné
softwerové balíčky na desiatkach serverov v čase menšom ako 10 minút. Nemenej dôležité je aj vytváranie kvalitnej dokumentácie, na čo v Hana tíme rovnako dbáme. SAP SOLDEL Hana tím je
zložený z dvoch častí: zo špecialistov na OS a zo špecialistov na SAP a monitoring. Ľudia z oboch skupín si jednoducho museli osvojiť aj vedomosti druhej časti tímu, aby sme boli schopní
efektívne pracovať a navzájom sa zastupovať. Na správe Hana systémov spolupracujeme okrem našich Magdeburských kolegov aj s kolegami zo SOLDEL Malajzia a spoločne poskytujeme
služby naším interným zákazníkom, ktorými sú malajské aj slovenské SAP operačné tímy, starajúce sa o Hana aplikácie, a tiež projektové tímy z celého sveta. Nedávno člen nášho tímu
pracoval niekoľko týždňov ako globálny SPOC pre témy týkajúce sa infraštruktúry pre Hanu počas neprítomnosti Stefana Beera, ktorý túto rolu zvyčajne plní. Počas jeho zastupovania, sa odohralo
niekoľko naplánovaných akcií a nemenej dôležitý fakt je, že sme boli schopní zabezpečiť bežnú prevádzku bez obmedzení.
Mimoriadna požiadavka pre veľkého zákazníka a výzva pre SOLDEL tím
Podarilo sa nám zvládnuť mimoriadnu požiadavku zákazníka Shell, ktorá sa týkala navýšenia výkonu na jeho Hane pozostávajúcej z viacerých serverov a to, využitím zdrojov, ktoré zostali
po jednej zo zrušených Hana inštalácii. Zrealizovanie požiadavky zahŕňalo fyzický presun HW, s ktorým sme v našom tíme doposiaľ nemali žiadne skúsenosti, no napriek tomu sa to podarilo
s podporou kolegov z Magdeburgu, ktorí využili svoje nadštandardne kontakty s dodávateľom Hana hardwaru, zvládnuť k plnej spokojnosti zákazníka. Vyvíjať, inovovať, prinášať
vylepšenia na procesy s dôrazom na dodržanie vysokej úrovne kvality pre našich zákazníkov a našu spoločnosť a taktiež byť schopní sa rýchlo prispôsobiť zmenám, takí sú ľudia zo SAP
SOLDEL HANA tímu.