Karol Havrillay: V DT ITSO SK cítim, že môžem rásť

<Zadajte anotáciu>

Do DT ITSO SK Karola prilákal public cloud AWS v roku 2018. Z pozície Lead Architecta a ambasádora Public Cloud Managed Service nám priblížil, čo obnáša jeho práca a ako hodnotí svoj krok pracovať pre koncern Deutsche Telekom.

Čo obnáša pozícia Lead Architecta?

Je to technická aj netechnická práca. Z tej netechnickej časti to sú mítingy s kolegami v rámci nášho medzinárodného tímu, analýza požiadaviek klienta, plánovanie a rôzne ďalšie aktivity súvisiace s agilným spôsobom práce v geograficky distribuovanom tíme. Technická časť práce pozostáva z navrhovania riešení, pomoci s ich implementáciou, vzájomných „reviews“ a testovania, či všetko funguje a spĺňa požiadavky. Z Košíc sa staráme o interné cloudové prostredia koncernu aj externých zákazníkov, väčšinou zo západnej Európy.

Si ambasádorom Public Cloud Managed Service – čo si pod tým predstaviť?

Našou úlohou je pomôcť zákazníkom pri migrácii do cloudu a rovnako sa venujeme správe ich cloudových prostredí. Poskytujeme všetky služby, na ktoré je zákazník zvyknutý z „tradičného“ sveta dátových centier, t.j. napríklad monitoring prostredí, aktualizovanie operačných systémov na virtuálnych strojoch, zálohy, atď. Zároveň vieme zákazníkom sprostredkovať a pomôcť využiť všetky výhody cloudu, napr. nastaviť a monitorovať bezpečnostné aspekty, škálovateľnosť, testovanie voči výpadkom, optimalizáciu nákladov, automatizáciu, konzultácie a mnoho iného. Ja konkrétne sa venujem public cloudu AWS. Oproti privátnym cloudom má public cloud vo všeobecnosti väčšiu kapacitu dostupných výpočtových prostriedkov na škálovanie, ale najmä ponúka väčšiu rozmanitosť služieb, ktoré pomáhajú zákazníkovi využiť platformu naplno. Na druhej strane však existujú legislatívne obmedzenia, ktoré zamedzujú práci s niektorými druhmi dát v public cloude. Vtedy je možnosťou využiť privátny cloud.

Čo sú podľa teba najväčšie benefity cloudu?

Cloud priniesol inovatívny prístup, ako využívať výpočtové prostriedky. V porovnaní s minulosťou už nepotrebujeme sami spravovať dátové centrá ani servery. Ponúka flexibilitu a elasticitu a taktiež model Pay-As-You-Go. Vďaka nemu zákazník platí len za to, čo naozaj využije. Či potrebuje viac, alebo menej virtuálnych strojov, prostriedky si vie prispôsobiť rýchlo – napríklad spustenie a nastavenie nového servera trvá menej ako 5 minút. A to všetko prebieha, ak sú procesy a prostredie nastavené správne, automaticky, bez akéhokoľvek ľudského zásahu. Ak to porovnáme s tradičnými dátovými centrami, pri nich niektoré procesy trvali aj niekoľko týždňov.
 

Vedel by si dať aj nejaký príklad, ako sa využívajú tieto výhody?

Dobrým príkladom je dochádzkový systém vo veľkej firme, ktorý je väčšinu mesiaca takmer nevyužívaný, no čím je koniec mesiaca bližšie, tým viac narastá dopyt na systém – zamestnanci si potrebujú vydokladovať svoje hodiny. Tento dopyt vrcholí, samozrejme, niekoľko hodín pred povestným „dedlainom“. Ak takýto systém beží v cloude a je nastavený dobre, väčšinu mesiaca nespotrebúva takmer žiadne prostriedky, ale škáluje sa s dopytom a tak na konci mesiaca hravo zvládne obslúžiť všetkých zamestnancov, ktorí ho potrebujú využívať v rovnakom čase. Rovnako postupujú napríklad e-shopy pri špeciálnych akciách, aby fungovali na 100 % aj pri vyššom záujme.

Ako začal tvoj vzťah s počítačmi, IT a cloudom?

Začal zhruba od strednej školy, už vtedy som tušil, že počítače sú niečo, čo ma bude baviť a je to budúcnosť. Začalo to, samozrejme, hrami a s nástupom internetu, ktorý mi ponúkol nové možnosti na rozvoj v podobe programovania, skúmania, ako fungujú operačné systémy a siete a ich bezpečnosť, skladanie hardvéru a podobne. Ku cloudu som sa dostal náhodou, v predošlej práci. Potenciálny zákazník vyžadoval znalosť cloudovej platformy AWS, o ktorej som predtým nič nevedel. Začal som robiť research a princípy fungovania a výhody ma zaujali natoľko, že napriek tomu, že potenciálny projekt nevyšiel, som sa štúdiu venoval aj vo voľnom čase vrátane získania certifikácií. Popritom som čakal na príležitosť v podobe projektu, kde by som tieto znalosti a vedomosti vedel využiť.

A ten prišiel príchodom do DT ITSO SK?

Áno, v roku 2018 som k nám nastúpil na pozíciu architekta. Vtedy sme boli jedna z dvoch firiem v Košiciach, ktoré pracovali s cloudovou platformou AWS. Rozhodol som sa využiť túto príležitosť po predchádzajúcich skúsenostiach v iných IT firmách.

Vnímaš stále ako jedinú výhodu práce v DT ITSO SK public cloud?

Nie, už určite nie. Po nástupe som zistil, aké neskutočné množstvo možností DT ITSO SK  ponúka v rámci smerovania jednotlivca. Sme veľká, stabilná a medzinárodná firma. Vždy som cítil, a aj cítim, že môžem rásť. Ak požiadam o nejaký relevantný certifikát, je mi umožnené štúdium. Pracujem na veľkých projektoch pre významných zákazníkov, môžem mať vplyv na to, ako bude služba či produkt vyzerať. Verím, že sa mi z pozície ambasádora Public Cloud Managed Service podarí šíriť dobré meno nášho brandu a aj širokej verejnosti ukážem, na akých rôznorodých projektoch robíme.

Čo očakávaš v rámci public cloudu do budúcna?

Cloud je vhodný na väčšinu riešení, aj keď sa zatiaľ nevyužíva všade. Postupne však doň bude migrovať väčšina aplikácií a dát aj pre jeho nenáročnosť na správu. Mňa osobne fascinuje využitie cloudu v medicínskej sfére, popredu sú predovšetkým v USA. Napríklad AWS (Amazon Web Services) poskytuje služby, ktoré s asistenciou umelej inteligencie môžu pomáhať medicínskym pracovníkom čítať a vyhodnocovať RTG/MR snímky. U nás túto sféru brzdí nízka úroveň využívania moderných technológií, resp. celkovo pomalší pokrok pri zavádzaní digitalizácie do procesov. Potenciál cloudových technológií, prípadne tzv. government cloudu vidím aj vo verejnej správe, kde je vzorom napríklad Estónsko. Verím, že podobnú úroveň služieb verejnej správy raz dosiahneme aj u nás. Vo všeobecnosti sa cloudové technológie stanú bežnou komoditou a základom – ak robím v IT, viem robiť aj s cloudom.

Takže odporúčaš všetkým, aby sa mu venovali?

Myslím, že to bude potrebné. Cloud je však veľmi progresívny a prináša inovácie a nové prvky skoro každý deň, je potrebné s ním držať krok, preto sa človek musí celkovo neustále vzdelávať. Podľa mňa by si človek, ktorý chce byť v IT úspešný, mal vyhradiť nejaký časový rámec v rámci dňa alebo týždňa na vzdelávanie a, samozrejme, popritom musí byť v obraze a sledovať trendy.