Aplikácia, ktorá meria virtuálne emisie

<Zadajte anotáciu>

Ako predísť ďalšiemu „Diesel gate“ škandálu?


Tímu Petra Lachera sa podarilo okrem bežného zisku plánovaného na rok 2017 priniesť spoločnosti ešte niečo navyše. Spoločnosť je „happy“ a zákazníkovi sa darí.

Luxusná nemecká automobilka


Peťo je Service Delivery Manažér (SDM). Stará sa o to, aby zákazník dostal to, za čo zaplatil, v čase kedy si to objednal a v kvalite a v množstve v akých si to objednal. Ako sám hovorí, ľudí je málo, práce je veľa, ale na oddelení Application Operation to zatiaľ zvládajú skvele. Možno ich inšpiroval samotný zákazník preslávený svojou nemeckou kvalitou.

Zákaznícka spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou automobilov si ako jedna z mála zachovala svoje pôvodné výrobné linky. Niektoré komponenty si zamozrejme objednáva u dodávateľov (napríklad aj z jednej menšej košickej firmy), ale montážne linky fungujú v Nemecku. V jednom zo závodov bol aj Peter Lacher v rámci zákazníckych stretnutí. Závod denne navštívi 100 až 150 zákazníkov, ktorých privezú známi, alebo taxík. Prečo? Naspäť sa už odvezú sami na svojom novom aute. Táto značka stále vzbudzuje veľký rešpekt. Prekvapujúci je aj fakt, že najviac zákazníkov tejto spoločnosti je z Ázie, hlavne z Číny, z južnej Kórey a z arabských krajín.

DOC a PRINT


Ak by ste predávali jedno auto denne, nebol by problém pri predaji auta vytlačiť všetky potrebné certifikáty a dokumentáciu, potvrdenie o predaji, atď. Ak ale predávate stovky drahých automobilov denne, potrebujete už nejaký systém. A tak prichádza na scénu T-Systems so svojou aplikácou, ktorá má dve časti, a to DOC a PRINT. Stará sa o to, aby ku každému vozidlu bola pripravená a vytlačená všetka potrebná dokumentácia, v ktorej sa potvrdzuje originalita auta a jednotlivé certifikácie. Zákazník si sám spravuje obsah, aj to ako to vyzerá, nemá ale administrátorské práva, zásahy do systému robíme my ako provider služby.

V rámci služieb potreboval zákazník viac procesnej kapacity (processing power). Z troch servrov sa išlo na 15, a tým samozrejme išla hore aj ziskovosť projektu. Odštartovala sa aj nová aplikácia, súvisiaca so škandálom „Diesel gate“. O čo išlo pri Diesel gate? Pripomeňme si to aspoň v skratke. Emisné certifikáty firmy Volkswagen neboli celkom „košer“. Aj ďalšie spoločnosti pocítili tlak na správnosť certifikátov, preto bolo potrebné urobiť ďalší krok.


Diesel gate škandál – ako mu predísť v budúcnosti?


Nová aplikácia by mala simulovať jazdu auta a merať hodnoty CO. Takzvané virtuálne emisie. Tieto údaje budú prísne kontrolované, uschovávané v špeciálnej databáze, aby tam nikto nemohol mať prístup. Tento systém zabezpečí pravdivé informácie o emisiách a simultánne sa bude dať monitorovať niekoľko jázd naraz. Integračné prostredie už bolo dokončené a produkcia sa predpokladá v prvej polovici roka 2018. Niekoľko mesiacov sa bude prostredie testovať, čas na to ešte je do konca roka 2018. Oficiálne sa údaje majú začať poskytovať špeciálnemu nemeckému kontrolnému úradu od roku 2019. Táto aplikácia sa vyvíja v spolupráci so spoločnosťou Microsoft, ktorá poskytla aplikačné komponenty.

Ako je možné merať virtuálne emisie? Chce to nazbierať veľa reálnych dát, z ktorých sa generujú neskôr údaje simulované. Reálnymi údajmi sú napríklad vek auta, typ motora, či je to diesel, alebo benzín, atď.

Kvalitu kontroluje človek, robot zvládne to ostatné


A teraz pár faktov zo zákulisia výroby. Výroba luxusného auta trvá štyri dni, od vystrihnutia plechov až po poslednú skúšku. Zváranie plechov do karosérie robia roboti. Zváracia hala je jedna veľká oplechovaná budova bez okien. Roboti nepotrebujú svetlo a problém im nerobia ani výpary vznikajúce pri zváraní. Nepotrebujú ísť na PNku, ani nemajú malé deti, za ktorými by sa ponáhľali domov. Aj týmto spôsobom si vedela spoločnosť ponechať výrobné prevádzky v Nemecku a držať si náklady nízko. Robot sa nemýli. Robot zdvihne palubnú dosku, ktorá váži 100 až 150 kíl ako pierko.

Čo sa týka finálnych úprav, tie už robia na linke ľudia, pretože je tam potrebná vyššia citlivosť.

Prečo sa luxusný automobil tak dobre predáva? Odpoveďou je kvalita. Toto vozidlo si drží kvalitu roky. Desať, aj pätnásťročné autá stále šlapú ako hodinky. Ako Peter poznamenal: „V prevádzke hovoria, že ich auto, ktoré má najazdených 500 tisíc kilometrov je ešte v zábehu. Niektoré druhy áut majú doživotnú záruku.“